GIF-Video-1.gif

#Sompatrimoni

#Sompatrimoni

Junta Central Fallera / 2020 Campanya gràfica IV aniversari de la declaració de les Falles com a Patrimoni immaterial de la humanitat per la UNESCO
850 x 2060 mm, 500 x 700 mm y redes sociales

VAL/CAS/ENG

Habitualment, associem el patrimoni a allò tangible, a allò que es materialitza i que ocupa un espai físic que podem veure i tocar. A més, els valencians estem acostumats a veure canviar, durant dies, el funcionament de les nostres ciutats i pobles. Gravem en la nostra retina imatges d'immenses figures devorades pel foc i assistim commoguts al renaixement de les seues cendres als nostres carrers. Sempre, any rere any, donant la benvinguda a la primavera.

Sembla lògic pensar que l'origen d'aquesta reincidència es troba en un segon pla, darrere de les càmeres i els "flashes", on es troba tota una força col·lectiva immortal, que té a veure amb l'humà i el sentimental, i que conforma un teixit local que ens protegeix enfront de les adversitats, perquè ens cus per a construir un projecte vital junts.

És per això que la proposta de cartell, en un any on les falles no s'han construït materialment i la importància d'aqueix teixit humà és més transcendental que mai, pretén reivindicar aquest patrimoni immaterial i immortal de la festa, representant l'incommensurable valor que jau en tots aquells llaços humans que, a través dels nostres oficis i les nostres formes de vida, ens protegeixen i ens cuiden en temps adversos. Per tot això, s'ha construït una falla, que és l'element central de la celebració, amb materials primigenis de cadascun dels oficis que s'entrellacen en un equilibri col·lectiu màgic i quasi impossible: la canya de la dolçaina que representa als músics, la pólvora als pirotècnics, la fusta als artistes fallers, el llautó als orfebres i l'espart i el fil als indumentaristes. Tots ells se secunden i s'entrellacen entre si culminant en una flor fallera com a símbol de l'esperança.

Però el material es consumeix, és mortal i efímer. No obstant això, el cicle es repeteix gràcies a tota aqueixa força immaterial, que pel fet de no existir físicament, transcendeix més enllà, és immortal i es representa cosida en el cartell, perquè és el que roman quan el material desapareix cíclicament consumat pel foc. Així, els dos cartells es complementen entre si: a través del material es representa l'immaterial i a través del mortal es representa l'immortal.

Perquè som el resultat d'un coneixement ancestral concret, d'una manera determinada d'entendre la vida, i només protegint-nos i cuidant-nos, el material podrà tornar a ressorgir de les cendres, rebent la primavera, i serà perquè el patrimoni immaterial i immortal haurà romàs. Sempre, any rere any.

Autors
Reyes Pe + Ricardo Ruíz

 
 
 
 
 
 

La falla representada en el cartell està construïda amb els materials primigenis del conjunt d'oficis tradicionals les tècniques dels quals identifiquen i distingixen la celebració. Es tracta d'un coneixement ancestral, que es posa en valor en la present campanya a través dels materials, arreplegats gràcies al contacte humà amb les artesanes locals que els han cedit. Estes professionals i els seus coneixements van ser part indiscutible de la declaració de les falles com a patrimoni immaterial de la humanitat per la Unesco, i esta campanya gràfica commemorant el seu IV aniversari, és un homenatge a eixe teixit humà distintiu valencià, fortament arrelat, immaterial i immortal. Amb un equilibri màgic i quasi impossible, es representen entrellaçats:

  • Canya comuna arundo donax_Lutieres/artesans de la canya_Dolçaina-Tabalet. Instrumentos y accesorios

  • Cabirón de pi cepillat alistonat_Artista faller__Cooperativa Artistes Fallers

  • Pólvora i grava seca de tro de bac_Pirotècnic_Pirotecnia Zarzoso

  • Espart_Espardanyer/ordidor_Cordelería Pitarch

  • Llautó de 4mm_Orfebre_Santa María Orfebres

  • Fil de raió per a teixir_Indumentarista_L’atelier de la Seda. Textil editores